Konstruktív

Vásárlói értékelések az Interneten? Miért ne hagyatkozz csak rájuk

Vásárlói értékelések az Interneten? Miért ne hagyatkozz csak rájuk

By Zsu2017 2017. 08. 25.

ertekelesek_miert_ne_hagyatkozz_csak_rajuk.jpg

Annyira nagy divat lett vásárlói értékelést „tarhálni”, hogy sok vállalkozás nincs is tisztában azzal, mennyit árthat saját magának egy-egy valótlan pozitív minősítéssel. Teljesen hamis képet mutat a potenciális vásárlóknak, akik aztán többnyire hangot is adnak elégedetlenségüknek.

Nő létemre nem vagyok impulzus vásárló, sőt nagyon is átgondolom, hogy mire adok ki pénzt. Ennek ellenére sokszor csalódom még most is.
Legutóbb egy szállodafoglalásommal fogtam nagyon mellé, pedig csupa csillag volt az egész. Azóta sem tudok rájönni, hogyan nyerhette el a szolgáltató a magas minősítést, főleg azért, mert nem én voltam az egyetlen elégedetlen vendég. Szerencsére kinyitottam a számat, így kompenzáltak lehetőségeikhez mérten. Az elveszett időt és élményeket ugyanakkor semmi sem hozza vissza.

Mi történik akkor ha:

a. A szolgáltató ismerőse írja

Nyilván egy kezdő vállalkozásnak nagy szüksége van kiváló értékelésekre. Ilyenkor mindig kéznél van pár jó ismerős, aki kisegít. Nincs is ezzel gond, ha az illető valóban elégedett a szolgáltatással, termékkel. Sokszor azonban nem erről van szó. A legtöbb esetben a jóbarát ki sem próbálta a portékát, azt sem tudja, hogy eszik-e vagy isszák azt. Mégis félrevezető – nyilvánvalóan jó – minősítést ír arról, mert segíteni szeretne barátjának.
Ha felkérnek ilyenre, és semmi kedved az egészhez, nyugodtan mondj nemet, vagy tereld a beszélgetést más irányba, ahogy én tettem: szólt egy ismerősöm, hogy írjak jó értékelést barátként azokról a kozmetikumokról, melyeket forgalmazni kezdett. Szívesen írtam is volna, ha őszintén elégedett lettem volna a termékekkel. Sajnos nem ez volt a helyzet, így kedvesen letereltem a beszélgetést a témáról.

Hidd el, mindenki jobban jár, ha ilyen esetben nem írsz minősítést. Neked azért jó, mert nem mardos a lelkiismeret, hogy hazugságokat hordasz össze, ezáltal félrevezetsz másokat, neki meg azért, mert bármit is írnál, érezhető lenne annak hamissága.

ertekelesek_miert_ne_hagyatkozz_csak_rajuk5.jpg

b. Őszintétlen jó vélemény

Olyanból is akad bőven, aki elégedetlen, mégis dicséri a portékát. Ha meg volt elégedve, persze írja le őszintén. Ha viszont nem ez a helyzet, azt is írja le normális emberi hangon, építően. Sokan mindenáron a kedves és jó oldalukat szeretik mutogatni még akkor is, ha ennek hátrányát saját bőrükön érzik.
A minap kérdeztem egy nagyon kedves ismerősöm, hogy milyen volt az idei nyaralásuk? Egyből mondta, hogy szuper volt, gyönyörű a sziget, jó volt a kaja. Kérdeztem, hogy és milyen volt a szálloda, az éttermek? Erre elmélázott kicsit. Így aztán volt időm megosztani vele, hogy én mennyire pórul jártam a legutóbbi foglalásommal. Nem is gondoltam, de a történetem után egyből kibukott belőle, milyen rémes volt a szálloda, milyen udvariatlanul beszéltek velük a vendéglátósok, mennyit kellett várni a reptéri transzferre. Csak úgy folyt belőle a szó. Kérdeztem, hogy hangot adtak-e elégedetlenségüknek? Hát azt persze nem...
Nem azt mondom, hogy panaszkodd tele az egész világot a problémáiddal, de ennek a képmutatásnak mi értelme? Az élet számos területén a kutyát nem érdekli a véleményed. Legalább akkor mondd el, amikor megteheted. Magad miatt is, és azért is, hogy az illető vállalkozás a jövőben odafigyeljen az általad tapasztalt hiányosságokra és korrigálja azokat.

c. Trollok

Nem szép dolog, ugyanakkor előfordul, mikor valaki direkt le akarja húzni a másik reputációját azzal, hogy valótlanságokat ír, vagy rossz értékelést ad.
Hogy honnan ismerd fel? Ha csak csillagot von meg, azzal túl sok mindent nem lehet kezdeni. Azonban könnyű felismerni az ilyen minősítést, mert a kommentek gyakran nagyon buták és nincsenek alátámasztva logikus indoklással. Sok lehet bennük a csúnya szó, nyelvtanilag hibásak, az érveik pedig rendszerint önmagukat cáfolják meg.
Igaz, léteznek már szűrők a hamis értékelések azonnali eltávolítására, mégis ezeket tényleg érdemes figyelni. Ha mint potenciális vásárló ilyet találsz, mindenképp olvasd el a többi hozzászólást is, mielőtt messzemenő következtetést vonnál le. Esetleg értesítsd az adott vállalkozást. Biztos vagyok benne, hogy hálásak lesznek a figyelmességedért.

ertekelesek_miert_ne_hagyatkozz_csak_rajuk4.jpg

Aktuális keresőmotorok, mint például a Google próbálja a legkülönbözőbb perspektívákból megmutatni neked a keresett terméket, szolgáltatást és földrajzi helyet, mégis azt javaslom, járj utána te magad is az információnak:

  • Fordíthatsz kiemelt figyelmet magára a márkára, ami iránt érdeklődsz. Menj rá a saját weboldalukra, olvass róluk, hogyan kommunikálnak, szimpatikus-e a tálalás, a képek minősége. Mennyi a valószínűsége, hogy a prezentált image eltér a valóságtól.

  • Nézz át összehasonlító oldalakat, véleményeket, értékeléseket, különösen figyelve a fent említett pontokra.

  • Ellenőrizd a dátumokat. Nézd meg, hogy milyen régen írták a hozzászólást, értékelést az adott termékkel kapcsolatban, mert előfordulhat, hogy már rég nem releváns.

  • Nézd meg, hogy a szolgáltató hogyan reagálta le az esetleges negatív kommenteket.

  • Ha az általad kiválasztott termékek, szolgáltatások fizikai boltban is megtalálhatóak, tanulmányozd annak elhelyezkedését, adottságait, földrajzi fekvését. Hotel- étteremválasztásnál ez különösen fontos. Például a kellemes, forgalmas kis korzó nem egyenlő egy M7-es méretű úttal. Ha a kiszemelt hotel pont ott található, hidd el, nagy lesz a csalódás mikor kiderül, hogy a nonstop kamionforgalom közvetlenül a hotelszobád ablaka előtt dübörög.

    ertekelesek_miert_ne_hagyatkozz_csak_rajuk1.jpg

Az minden esetre biztos, hogy a legjobb és a legrosszabb vásárlói vélemény is szubjektív.
Bárki írjon bármilyen értékelést, az attól még az ő véleménye marad. Sosem lesz ugyanaz, mint a tiéd, akármennyire is hasonlít a te nézőpontodhoz. Ezért a legjobb, ha egy-egy nagyobb döntés előtt gondosan utánanézel a témának online és offline egyaránt, hogy megtaláld a számodra legoptimálisabb megoldást.

 

 

A posztban látható képeket az https://unsplash.com-ról szedtem Chrissie Kremer,
Jonathan Pielmayer, Toa Heftiba, Nik Macmillan

A bejegyzés trackback címe:

https://konstruktiv.blog.hu/api/trackback/id/tr2312777108

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása