Konstruktív

Milyen egy rossz prezentáció, és hogyan tudod ezt kiküszöbölni?

Milyen egy rossz prezentáció, és hogyan tudod ezt kiküszöbölni?

By Zsu2017 2017. 10. 06.

milyen_a_rossz_prezentacio1.jpg

Megérkezett az ősz, és vele együtt a konferencia szezon. Boldog-boldogtalan konferenciára hív/reklámoz, vagy rendez egyet. Valóban van ennyi jó előadó? Ennyi jó előadó szakértő, hogy érdemes legyen részt venni?

Beültem egy igazán érdekesnek tűnő előadásra, de később rá kellett jönnöm, hogy hiba volt. A prezi az adózásról szólt, ami alapjában véve sem könnyű téma, mégsem emiatt voltam csalódott. Arra számítottam, hogy sokkal, de sokkal okosabban jövök majd ki. Ez nem így történt, és tudom is, hogy miért.

Folyton magáról beszélt

Persze, a személyes tapasztalat, az anekdotázgatás jó dolog és bizonyos esetekben elkerülhetetlen ahhoz, hogy a hallgatók megértsék az adott témát, és azonosulni tudjanak a személyeddel, mégsem kell túlzásba esni.

Helyette jó, ha apró, kicsi, de szükséges morzsákat szórsz be ezekből az elemekből, mint mikor fűszerezed a vacsorát. Fektess nagyobb hangsúlyt a struktúrára, ugyanis, ha az előadásod kusza és nincs tartalmilag felépítve, akkor a közönség nemhogy elveszti a fonalat, de nem is tud kapcsolódni bármilyen közvetlen a hangvételed.

milyen_a_rossz_prezentacio5.jpg


Felkészületlen volt

Mikor előadásra készülsz, próbáld a hallgatóid helyébe képzelni magad, és az ő szemszögükből építsd fel a prezidet. Persze ez nem könnyű, de mivel nem a zuhany alatt dalolászol majd magadban, így mindenképpen fontos, és az a minimum, hogy a közönséged tudjon követni. Próbáld el hangosan az egészet az elejétől a végéig. Ez arra is jó, hogy magabiztosabbá tegyen mire a színpadra kerülsz, mert már tulajdonképpen előadtad legalább egyszer a prezentációdat, csak éppenséggel magadnak. Ezen a próbán kiderülnek az esetleges hibák, vagy gyenge pontok. Mérd az időt, ezáltal tudod, hogy hol kell hozzáadni, esetleg elvenni, mert túl rövid vagy már nem fér bele a rendelkezésedre álló időbe.

Nem volt alapos, mondanivalóját nem tudta alátámasztani

Fellépésed előtt készülj fel az esetlegesen felmerülő kérdésekre. Már eleve sikernek számít, ha jön az érdeklődés a közönség felől, viszont akadhat számodra meghökkentő kérdés, ami zavarba ejt, amennyiben felkészületlenül ér. Ismét próbálj meg a hallgatóid fejével gondolkodni, és vesd számba az összes felmerülő lehetséges kérdést, hogy a legmegfelelőbb választ tudd rá adni, mindezt magabiztosan.

Nem volt elég spontán

Még a legjobban felkészült előadót is meg tudja lepni a hallgatóság. Ez természetes és normális. Ha felkészültséged ellenére olyan kérdést kapsz, amire nem tudod a választ légy kreatív, és ne szégyelld a hiányosságod. Lazán mond, hogy ez meglepett, mert nem számítottál ilyen kérdésre, és jelen pillanatban ugyan nem tudod a választ, de utánanézel. Esetleg szívesen elküldöd emailben annak, akit a későbbiekben is érdekel. Ez amúgy remek alkalom, hogy szerezz pár hasznos email címet a tarsolyodba.

milyen_a_rossz_prezentacio4.jpg


Nem volt eredeti, szinte csak demagóg szöveget nyomott

Manapság a csapból is az folyik, hogy a motiváció a lényeg, és ha ez meg van, akkor minden sikerülni fog. Nos, lehet, hogy valamiféle álomvilágban így van, de azért ez nem olyan egyszerű. Pláne, ha az előadó harsogja a demagóg motivációs frázisokat, hogy „csak el kell kezdeni és sikerülni fog” meg hogy „lépj túl a komfortzónádon” de valahogy nem tudod te, mint hallgató hova kapcsolni az egészet, mert az adott előadásban valahogy nincsen helye, vagy nem jó helyen van.

Én azt mondom, hogy bánj csínján ezekkel a motivációs részekkel még akkor is, ha a prezentációd témája alapján indokolt is lehet, és ezerrel segíteni szeretnél még az utolsó hangyának is. Gondolj bele, hogy a közönséged ül azon a konferencián minimum egy egész napot, meghallgat x prezentációt és mindenki ugyanazokat az unásig ismételt motiváló szövegeket ismételgeti. A legkevesebb, hogy hiteltelenné válsz a szemükben.

Csokival dobálta a közönséget

Na igen, az előadáson, ahol voltam, csokival dobált az előadó. Valószínűleg ő úgy gondolta, hogy csokival jutalmazza a számára helyesnek ítélt válaszokat irreleváns kérdésekre, de sajnos nem tudott célozni, és a csoki mindenfelé ment, csak a válaszadó kezébe nem. Szerintem ez a mutatvány nagyon rosszul sült el, és szürreálisan szánalmassá vált az amúgy is rossz előadás.

Amikor érzed, hogy a hallgatóságod kezdi elveszíteni az érdeklődést, és fel szeretnéd kelteni a figyelmét, használj ennél kifinomultabb módszereket. Tegyél fel kapcsolódó kérdéseket, de könyörgöm, ne dobáld meg őket még csokival se. Sokkal hatékonyabb, ha meghallgatod a választ és aztán folytatod a mondókádat, akkor is, ha kicsit több időt is vesz igénybe. Ezt amúgy belekalkulálhatod a prezid időtartamába, nehogy elcsússz időben.

milyen_a_rossz_prezentacio3.jpg


Dicsekedett

Nem baj, ha büszke vagy magadra, meg az elért sikereidre. Ez igazából természetes és meg is érdemled ezt az érzést. De jó, ha mindig szem előtt tartod, hogy a közönséged miért ül ott az előadásodon. Nem azért, hogy az öntömjénezésed hallgassa, hanem mert te már megcsináltad azt, amire ő még csak most készül. Esetleg mert számít neki, hogy mit mondasz, mert felnéz rád, szeretné megtanulni ő is, amit te már tudsz, pont azért, hogy elérjen olyan sikereket, mint te.


Nem használt vizuális tartalmat

Jól jöhet néhány kivetített dia neked is, ha esetleg izgulsz és elakadsz, de a közönségednek is. Sok ember jobban rögzít vizuális tartalmat, mint verbálisat. Minél több oldalról segíted őt mondanivalód feldolgozásában, annál eredményesebb lesz az előadásod. Ehhez használhatsz előre legyártott sablonokat, de még jobb, ha a bemutatód vizuális elemei követik a céged arculatát.

Tehát dióhéjban:

Jó a személyes tapasztalat, de csak fűszerként használd.

Ez kifejezetten neked szól, amennyiben izgulós vagy: Gondold át és építsd fel tartalmilag, időben is az előadásod már csak azért is, hogy minél kevesebb meglepetés érjen a színpadon. Légy alapos, és ha mondasz valamit, tudd megindokolni azt.

Használd ki a váratlan helyzeteket, pl., ha olyan kérdés merül fel, amire ott helyben nem tudod a választ, kérj email címet, hogy majd utánanézel és elküldöd bárkinek, akit érdekel. Persze fontos, hogy motiváld a hallgatóidat, de mindig tudd, hogy mikor és mivel. Légy eredeti, ne unásig ismételt frázisokban gondolkozz.

Ha már abba a szerencsétlen helyzetbe kerültél, hogy elpilledt a közönséged, rázd fel őket kérdésekkel, odaillő poénokkal, vagy egyéb interakcióval, de ne dobáld őket semmivel.

Ne dicsekedj, főleg ne olyannal, ami még kiforratlan, és nem tudod, hogy van-e értelme a vállalkozásod szempontjából. Légy büszke magadra, az elért sikereidre, de maradj szerény.

Használj diákat, lehetőleg a céged arculatával.

Szükséged van segítségre, esetleg javítani szeretnél vállalkozásod vizuális megjelenésén? 
Vedd fel velem a kapcsolatot!
konstruktiv.blog@gmail.com

A posztban látható képeket az https://unsplash.com-ról szedtem: Marcos Luiz, Gary Bendig, Ben White, Aaronn Burden

A bejegyzés trackback címe:

https://konstruktiv.blog.hu/api/trackback/id/tr7512931859

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása